2 listopada 2018

40. "MARTWA NATURA" | LOUISE PENNY

Jeden inspektor Gamanche i jedno morderstwo i jedno miasteczko. Nic nie będzie takie jakie się wydaje, a mieszkańcy miasta skrywają o wiele więcej niż myślimy. Do czego zdolni są ludzie? Jak daleko można się posunąć? A w końcu, kto zabił?

OPIS:
Martwa natura to nie zawsze piękno. Zwłaszcza jeśli, tak jak w tej powieści, szybko przekonasz się, że chodzi o ludzkie zwłoki, które skrywają pewną tajemnicę.W niewielkim miasteczku Three Pines, znajdującym się nieopodal Montrealu, ginie Jane Neal, emerytowana nauczycielka. Wszystko wskazuje na to, że był to nieszczęśliwy wypadek podczas polowania. Kobieta została przeszyta strzałą. Szef wydziału zabójstw Sureté du Québec, pięćdziesięcioletni Armand Gamache, ma jednak zupełnie inne zdanie na ten temat. Nie daje sobie łatwo zamydlić oczu, dlatego szybko pojmuje, że coś w całej tej sytuacji jednak się nie zgadza. Wraz ze swoim zespołem rozpoczyna więc śledztwo w tej sprawie. Miasteczko i jego mieszkańcy mają sekrety, których wcale nie chcą odsłaniać przed obcymi. Czy uda się udowodnić, że śmierć Jane Neal nie była czystym przypadkiem? Czy wszelkie podejrzenia okażą się słuszne, a Gamache rozwikła zagadkę, jakiej pozornie przecież wcale nie ma?




Lousie Penny - kanadyjska pisarka. Jest autorką powieści kryminalnych, zdobyła wiele nagród za swoją pracę. Jej powieści zostały opublikowane w 23 językach. Pracowała jako dziennikarka w CBC/Radio-Canada.







FABUŁA:
Miasteczko Three Pines znajduje się w Kanadzie. Uważane za spokojne nikomu nie wadzące miejsce skrywa jednak wiele tajemnic. Pewnego dnia w głębi lasu zostaje znalezione ciało Jane Neal. Emerytowana nauczycielka z ogromną pasją do malowania. Kobieta zostaje zabita poprzez strzałę kłusownika. Wszystko wygląda na czysty przypadek, ale czy rzeczywiście tak jest? W mieście nigdy nie dochodziło do zabójstw czy przypadkowych śmierci, sprawa staje się priorytetem dla policji, ale nie tylko. Na miejsce zostaje wysłany inspektor Gamanche, który blisko współpracuje ze swoim zastępcą Beauvoirem oraz nową agentką Yvette. Śledczy zaczynają śledztwo, które będzie obfitowało w wiele niespodzianek, zwrotów akcji i tajemnic. Czy śmierć nauczycielki była przypadkiem? Czy ktoś miał w interesie to aby kobieta zginęła? Czy ktoś jest za to odpowiedzialny? Kto? Te i wiele pytań zadacie sobie już na początku tej książki.



MOIM ZDANIEM:
Od długich lat jestem fanką wszystkich historii kryminalnych. Niejednokrotnie zagłębiałam się w wiele prawdziwych historii o morderstwach. Od długiego czasu oglądam też kanały na YouTube zawierające tematykę kryminalną. Równie bardzo kocham kryminalne książki, mimo, że w ostatnim czasie czytałam ich bardzo mało. Postanowiłam powrócić do gatunku wybierając pozycję "Martwa natura" Louise Penny. Nieodzownie klimat tej książki kojarzy mi się z serialami "Twin Peaks" oraz "Forbrydelsen". Czy może być coś bardziej mrocznego i przerażającego od małego miasteczka w którym ludzie żyją według własnych zasad, ale jednocześnie wszyscy trzymają się jasno wyznaczonych reguł? Początki z tą książką nie były łatwe. Przyznaję szczerze, że pierwsze strony dłużyły się nieco, ale wystarczy przebrnąć przez około 30 stron i jesteśmy w niezłym kryminale! Poznacie ferie postaci, tak różnych, że aż czasem niemożliwych. Każdy mieszkaniec skrywa swoje sekrety, nie wpuszcza za drzwi swojego domu nieproszonych gości, a żeby móc swobodnie żyć należy wiele ukrywać. Nie będzie tutaj tylko wątku kryminalnego, ale dostrzeżecie tematy takie jak: homoseksualizm, nienawiść, rodzina, sztuka.
Na moją pochwałę zdecydowanie zasługuje inspektor Gamanche, facet twardo stąpający po ziemi. Nie zamierza pozostawić w żadnej sprawie niedomówień. Rozjaśniona postać mężczyzny, który nie tylko jest dobrym detektywem i śledczym, ale też cudownym mężem.
Mimo słabego początku powieść z każdą stroną rozkręca się coraz bardziej. Autorka buduje napięcie i nie zwalnia tępa. Lousie Penny potrafi jak nikt inny zbudować aurę tajemniczości i nie znudzić nią czytelnika. Zakończenie pozostawia wiele pytań i przygotowuje nas na dalsze losy bohaterów. Ja do końca nie domyśliłam się wielu wątków i to było w tej książce najfajniejsze. Zaskoczy i nie da przewidzieć co dalej. Po prostu dobry kryminał!


DLA KOGO:
Kryminał nie jest dla każdego gustu, ale jest stworzony z myślą o wszystkich. Jestem więcej niż przekonana, że większość osób, które przed książkami z morderstwem w tle się wzbraniają tą książką rozpoczną swoją przygodę. Przebrnijcie tylko przez dosyć dłużący się początek, a doświadczycie świetnej historii, która zaskoczy was niejednokrotnie i pozostawi z wieloma pytaniami. Dla mnie książka jest niezwykle dobra wtedy kiedy nawet po jej zakończeniu jeszcze długo o niej myślę - tak było z "Martwą naturą'!



Tytuł: Martwa Natura
Autor: Lousie Penny
Wydawnictwo:  Poradnia K
Gatunek: Thriller, sensacja/kryminał,
Cena okładkowa: 34,99 zł
Liczba stron: 350
PREMIERA: 29.02.2018r.

OCENA: 8/10


tutaj  gdzie możecie kupić "Martwą Naturę" ->  klik


Za egzemplarz recenzencki i zaufanie serdecznie dziękuję Wydawnictwu Poradnia K:















15 komentarzy:

  1. Twoja recenzja bardzo mnie zaciekawiła, chętnie kiedyś zasiądę do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Całkiem zachęcająca recenzja, aczkolwiek ja kryminałów, po czytaniu Puzyńskiej, mam na razie dosyć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam kryminały i pochłaniam je nałogowo :) Myślę, że to będzie kolejna pozycja jaka pojawi się w mojej biblioteczce!
    PS: też ostatnimi czasy oglądam filmiki na YT o tematyce kryminalnej, trochę to creepy, ale jednocześnie bardzo wciągające !

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam kryminały. Na pewno przeczytam tą książkę, bo mnie nią bardzo zaciekawiłaś.
    Świetna tematyka ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Podoba mi się Twój pomysł na pisanie recenzji- zwłaszcza część dla kogo :).

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam wcześniej o tej propozycji :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszy raz widzimy tę książkę :) Nasza mama uwielbia kryminały!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam o tej książce

    OdpowiedzUsuń
  9. Jaka piękna recencja, wspaniale ją oprawiłaś graficznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wydaje się ciekawa. Wspaniała recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię kryminały, chętnie bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Spodobał mi się wątek w którym jest poszukiwany zabójca, czasem ciekawe akcje się dzieją. Chętnie bym przeczytała:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię czytać kryminały, więc chętnie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń