3 listopada 2018

41. "DZIEWCZYNA Z GÓR" | MAŁGORZATA WARDA

Rocznie w Polsce ginie około 20 tysięcy osób. Nadia też zaginęła. Porwana z własnego kampera i wywieziona w wysokie góry dziewczynka nie miała szans na ucieczkę. Jak skończyła się jej historia? Czy została odnaleziona czy przepadła bez śladu na zawsze? 

OPIS: 
Nadia była tylko jedenastoletnim dzieckiem, kiedy młody mężczyzna porwał ją z przyczepy kempingowej, stojącej na tyłach domu rodziców, i wywiózł na pustkowie w górach, do chaty położonej w rozległych lasach, gdzie nie docierały dźwięki cywilizacji, żadna droga nie prowadziła do innych zabudowań, a nocami pojawiały się wilki. Sama ze swoim porywaczem dziewczynka musiała nauczyć się nie tylko życia w lesie, ale też zrozumieć, kim jest ten mężczyzna i dlaczego to właśnie ją skazał na taki los. Odkrycie tajemnicy zmieniło wszystko. 









Małgorzata Warda - pisarka, malarka i autorka tekstów pochodząca z Gdyni. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych. Dwukrotnie nominowana do nagrody głównej Festiwalu Literatury Kobiet, w roku 2013 otrzymała nagrodę za powieść o tematyce wykluczenia a w 2016 roku odebrała grand prix dla najlepszej powieści napisanej przez kobietę za „Najpiękniejszą na niebie”.



FABUŁA:
Dla każdej matki jej dziecko jest najważniejsze. Olga najcenniejsze co miała w życiu to córkę - Nadię. Wspólnie z mężem Michałem po wielu latach starania się o dziecko doczekali się upragnionego potomka. Nadia - mała, śliczna i rezolutna dziewczynka była oczkiem w ich głowie. Każdy dzień wypełniała radością i ciekawością do świata. Nikt nie podejrzewał, że wkrótce w ich rodzinie jej zabraknie.. 
Olga i Michał to kochające się małżeństwo, wspierają się i są ze sobą pomimo wszystkich problemów jakie przeszli. Życie ich nie oszczędzało, dlatego mieli nadzieję, że wszystko co najgorsze za nimi. Mylili się. Nadia zostaje porwana z własnego podwórka, ma wtedy 11 lat. Bez woli wyjaśnienia Jakub - jej porywacz, zabiera ją z dala od domu. Poszukiwania ruszają natychmiastowo, jednak nikt nie przypuszcza, że odnalezienie córki będzie tak trudne. Policjantka Anna, która będzie prowadziła sprawę dołoży starań w odnalezieniu jej, ale czy udolnie? Dziewczynka będzie musiała nauczyć się żyć w wysokich górach i obcować z wolfdogami. Cała swoją miłość przeleję na pół wilka pół psa, który stanie się jej jedyną bliską osobą, po utracie rodziny. Z czasem zacznie przyzwyczajać się do jedynej osoby jaką będzie mieć - Jakuba...



MOIM ZDANIEM:
To jest taka książka o której myślałam po jej zakończeniu bardzo długo. Często wracam do niej myślami. To tylko pokazuje jak wielkie wrażenie na mnie sprawiła. Książka z tych które niezwykle poruszają. Nie wzruszymy się na niej z powodu ckliwej miłości czy kolejnego romansu. Autorka od początku prowadzi nas głosem małej Nadii, to ona opowie nam całą historię od A do Z. Kiedy czyta się książkę w narracji pierwszoosobowej głosem małej dziewczynki, która jest porwana to książkę przeżywa się trzy razy bardziej. Czytając książkę miałam wrażenie jakbym oglądała amerykański dobry film na podstawie prawdziwych wydarzeń. Taka historia może zdarzyć się na prawdę i często się zdarza. Porwanie będzie miało kilka wymiarów. Począwszy od miłości kończąc na nienawiści. Z wielkim strachem i ciekawością czytałam kolejne strony. Pani Małgorzata zaskoczyła mnie nie jeden raz, a po wybuchu tajemnicy musiałam dosłownie odsapnąć. To co stworzyła autorka jest niesamowite! Dawno nie byłam, aż tak pozytywnie zaskoczona. Z tej powieści bije dojrzałość pisarza. Opisy miejsc w jakich znalazło się dziecko mogą przyprawiać o dreszcze. 
Historia pokazuje jak w obliczu wielkiej tragedii wszystko się zmienia. Zmienia się otoczenie, ludzie, najbliżsi i właściwie wszystko. Nic nie pozostaje takie samo. Zmienia się na zawsze. Przeplatanie w książce teraźniejszości z przeszłością doskonale obrazuje całą historię. Bez obaw! Nie pogubicie się, autorka w niezwykle umiejętny sposób będzie lawirować w czasie. Nie jestem w stanie podać wam żadnej wady, zagwozdki czy czegokolwiek co zdenerwowałoby mnie w tej książce. Ukazanie historii Jakuba, stworzenie zarysu tak wyraźnej postaci jaką jest, poświęceniu mu dużej części książki, sprawia, że poznajemy tą historię od zupełnie innej strony. Mamy okazje spojrzeć na nią z innego punktu widzenia. Młody rysownik Kuba okaże się mężczyzną z tajemniczą przeszłością i wielkimi ranami na jego charakterze. Należy docenić też klimat jaki zbudowała autorka wplatając w historię wiele opisów natury, wilków i gór. Przenosimy się w bieszczadzkie góry i nie tylko, tworzą one tajemniczą otoczkę do całej historii. Każdy ruch, każdy skrawek tej opowieści został dopracowany w każdym calu. Historia prawdziwa i emocjonująca do szpiku kości. Zapada na długo w pamieć i nie daje o sobie zapomnieć.

DLA KOGO:
Książka porusza ciężkie tematy, które nie budzą pozytywnych emocji. Jeśli jesteś fanem raczej lekkich historii to nie jest to książka dla Ciebie. Musisz mieć w sobie pokłady nerw i zrozumienia, aby przeczytać tą książkę. Jak już się zdecydujesz - nie zawiedzie cię.



Tytuł: Dziewczyna z gór
Gatunek: Literatura współczesna
Cena okładkowa: 39,90 zł
Liczba stron: 440
PREMIERA: 02.10.2018r.

OCENA: 9/10


tutaj  gdzie możecie kupić "Dziewczynę z gór" ->  kilk


Za egzemplarz recenzencki i zaufanie serdecznie dziękuje Wydawnictwu Prószyński i S-ka:










11 komentarzy:

  1. Mimo wszystko lubię tego typu książki, więc z chęcią po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, a choć nie są to moje klimaty to myślę, że spodobałaby się mojej mamie :)

    Super blog, zostawiam obserwację!
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie:
    http://iskraczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię książki, które na długo zostają w pamięci. Na pewno sięgnę po opisywaną przez Ciebie pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam historie tego typu - szczerze powiedziawszy, nie interesują mnie blogi książkowe ale Twój mnie przyciąga więc z chęcią zostaję po nowe czytelnicze smaczki ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja również jestem molem książkowym więc chętnie przeczytałam tę recenzję. Zachęciłaś mnie do tej książki, a to nie jest łatwym zadaniem jeżeli chodzi o mnie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka zapowiada się na bardzo ciekawą. Zainteresowała mnie. Może sobie ją w przyszłości kupię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale to jest fikcja literacka czy historia oparta na faktach?

    OdpowiedzUsuń
  8. Choć książka porusza trudną historię to napewno jest bardzo ciekawa, tym bardziej jeśli fabuła zostaje na długo w pamięci. Fajna recenzja, podoba mi się bo jest krótko i na temat :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ta książka zdecydowanie jest dla mnie za ciężka, jednakże Ciebie się czyta rewelacyjnie. Piękny blog.

    OdpowiedzUsuń
  10. pisałam Ci już, że robisz zajefajne recenzje?

    OdpowiedzUsuń