10 listopada 2018

42. "HISTERYCZKI" | ROXANE GAY

Któraś z Was jest histeryczką? Ja czasami bywam, a właściwie myślę, że każda z nas ma momenty histerii. Ta książka jednak nie jest tą z typu "lekkich". Histeryczki to opowieść o kobietach dla kobiet. Roxane Gay porusza ciężkie tematy takie jak przemoc, gwałt, samotność, a nawet śmierć. 

OPIS:
Zbiór opowiadań, na który składają się różne historie kobiet: przegranych, szalonych, matek, sióstr, oscylujące wokół tematów miłości, przemocy, skomplikowanych międzyludzkich relacji. Nieprzewidywalne, odważne i niepozbawione pikanterii. Roxane Gay po tej książce została okrzyknięta mistrzynią opowiadania i znawczynią kobiecej natury w jej różnych odcieniach. Jest jedną z najbardziej cenionych amerykańskich pisarek, uważana za ważny głos feminizmu, a jej „Histeryczki” stały się bestsellerem.












Roxane Gay - urodzona w 1974 r. w Omaha. Pisarka, wykładowczyni. Niezwykle ceniona za swoją działalność feministyczną. Jak sama o sobie mówi: gwałt zabrał jej głos, a feminizm pozwolił jej ten głos odzyskać.







FABUŁA:
Książka, która opowiada ciężkie historie. Historie kilku kobiet, które poruszą nasze serca bezpowrotnie. Poznamy bogate, ale i biedne dziewczyny. Poznamy te, które są szczęśliwe, ale również te które pozostają w wielkim smutku. Striptizerka, która mierzy się z nachalnym klientem, czarnoskóra dziewczyna, która ciągnie za sobą przeszłość, porwane siostry czy żona, która przechodzi o wiele za dużo. Każda z tych historii przypisuje wiele bólu, tragedii i nieszczęść. Każda z nich pozostawia w nas pewną dozę odrazy do świata, do tego jak traktuje kruche istoty jakimi są kobiety. Autorka przeprowadzi nas nie tylko przez losy tych dziewczyn, ale też przez brudne ulice Ameryki i współczesny świat. Nie chciałabym w rubryce fabuła zdradzać Wam za wiele o tych historiach. Streszczanie ich czy głębsza dywagacja na ich temat zepsułaby całą radość z przeczytania tej książki, także pozwólcie, że więcej opowiem Wam o moich odczuciach i wrażeniach...


MOIM ZDANIEM:
Nigdy nie interesowałam się feminizmem, nigdy za feministkę się nie uznawałam. Podchodzę do tego z pewną rezerwą i dystansem. Zanim zaczęłam czytać "Histeryczki" pobuszowałam w Internecie na temat Roxane Gay. To niezwykle silna i przezabawna kobieta. Jeśli znajdziecie chwilę polecam Wam jej przemówienie na TED'zie. Genialne! Uznałam, że przeczytanie paru informacji o autorce, zapoznanie się z nią pozwoli mi bardziej przeniknąć w lekturę. Zdawałam sobie sprawę, że książka nie należy do lekkich, więc postanowiłam podejść do niej z dużą wyrozumiałością. Ja zaprzyjaźniłam się z każdą z tych kobiet. Przeżywałam razem z nimi ich rozterki, radości, smutki i płacze. Ani razu nie czułam się znudzona. Pochłonęłam ją w dwa dni. Nie spodziewajcie się, że obok tej książki przejdziecie obojętnie. My kobiety powinnyśmy wspierać inne kobiety. Ta książka nada Wam więcej odwagi, empatii i wrażliwości. Po tą pozycję powinny sięgać dziewczyny świadome siebie i swojej cielesności, nie bojące się wyrażać swojego gniewu, nienawiści, bezradności czy miłości. Przygotujcie się na dużą dawkę seksualności, ale spokojnie, nie koli w oczy. Czujemy każdą emocję jaką włożyła w tą książkę autorka. Wyczuwalne jest to, że Roxane przeżyła wiele z tych uczuć, którymi nacechowała bohaterki swojej książki. Nie jest im obojętna, utożsamia się z nimi i trwa z nimi w ich doli. Histeryczki to kobiety które, traktowane są z góry, niesprawiedliwie i krzywdząco. Ich histeria polega na bezsilności, bezradności i krzyku o pomoc. Przepiękne było to, że opowiadanie kończące książkę daje nadzieje, nie pozostawia nas w tej pełnej emocji chwili. Pozwala pomyśleć nad tym, że jest duża szansa na lepsze jutro...



DLA KOGO:
Książka budzi wielkie emocje i jeśli nie jesteście na to przygotowani to nie sięgajcie po nią. Jeśli czujecie, że temat dyskryminacji oraz złego traktowania kobiet z ich punktu widzenia Was interesuje to śmiało kupujcie. Poruszy wasze serca na długo.





Tytuł: Histeryczki
Autor: Roxane Gay
Wydawnictwo:  Poradnia K
Gatunek: Literatura piękna
Cena okładkowa: 34,99 zł
Liczba stron: 280
PREMIERA: 03.10.2018 r.

OCENA: 8/10


tutaj  gdzie możecie kupić "Histeryczki" ->  klik


Za egzemplarz recenzencki i zaufanie serdecznie dziękuję Wydawnictwu Poradnia K:














11 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa i dokładna recenzja :) Super wszedł Ci ten wpis! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie muszę się z tą książką zapoznać!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja chętnie bym przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, całkiem chętnie zajrzałabym do tej książki. Super, że trafiłam na tę recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Coś czuje że historia tych dziewczyn by mnie bardzo zaciekawiła, chciałabym przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam o tej pozycji!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie lubie czytać książek. Ale ta mnie zaciekawiła;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Litereatura dla mnie, wszelkie genderowskie tematy niezwykle mnie pociągają i interesują.

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajna propozycja na długie wieczory, chętnie poczytałabym, co myślą inne kobiety :)

    OdpowiedzUsuń